Svar: Rundrejse med 2 små børn
19. december 2020
Alder:
7 mdr.
Kære Fru Å
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring rundrejse med to små børn :)
Det lyder virkelig dejligt, - skønt at I har den mulighed for at bruge jeres overlappende barsel, det kan umiddelbart nok godt hænge sammen - spørgsmålet er nok mere, om det kan lade sig gøre allerede i foråret med coronasituationen i hele verden... men krydser fingre :)
Det lyder som en god plan - med nattog og bil mellem de forskelige byer/lande. Den tidsramme I har lagt med 2-3 dages stop hvert sted, kørestrækninger mellem 2.5-4 timer og to stræk på 5-6 timer, men som I dog planlægger at tage om aftenen - det lyder som noget, der godt kan lade sig gøre. Det lyder også som en god idé med lidt børnevenlige aktiviteter, for det er naturligt mange timer at sidde i en bil eller blot "følge med" i det mor og far har gang i - jeres børn er jo stadig begge så små, at det er begrænset, hvor meget de får ud af turen, og selvom jeres ældste er 3.5 år og kan få rigtig mange oplevelser og også rigtig gode oplevelser, så er det ikke noget, han eller hun vil kunne huske særlig meget af senere hen. Det betyder dog ikke, at I ikke stadig kan gøre det :)
Bilture kræver pauser undervejs - pauser, hvor I spiser, leger og er fysisk aktive, så børnene derefter er parate til at køre et lidt længere træk igen. Bilture kræver også underholdning undervejs - det kan være film som børnene kan se, eller det kan være små lege eller spil - især for jeres 3.5årige, kan det være dræbende at sidde på bagsædet i længere tid, imens den yngste sover, og mor og far sidder på forsædet og snakker sammen. Det kan også give køresyge at sidde der...
Ud over at se film, så kan tiden også fordrives med at spise lidt sunde snacks undervejs, lege med lidt forskelligt legetøj - her er nyhedens interesse ofte vigtig. I kan købe opmagasinering til at sætte bag på forsædet, hvor børnene kan have lidt forskelligt legetøj og aktiviteter, der kan underholde. Og som den 3.5årige selv kan få fat i. Det kan også være en rygsæk, som han eller hun har sine ting i.
Lydbøger kan også være rigtig gode, og det kan en på 3.5 år faktisk godt begynde at få lidt glæde af. Måske kan I alle lytte til en lydbog i bilen, så det er høre en historie bliver noget fælles, og noget I kan tale om og grine med på osv.
Det kan også være en god idé at lave en playliste hjemmefra, så I kan spille forskellige sange og melodier, gerne også børnesange, som I alle kan synge med på, når I kører af sted. Det kan også være en hyggelig form for tidsfordriv og til at give lidt adspredelse undervejs...
Med længere bilture, så skal man især være opmærksom på, at børnene ofte falder i søvn undervejs - og det betyder, at når I kommer frem, og I voksne faktisk er rigtig trætte og parate til at sove, så er børnene friske og har lyst til leg og underholdning. Det skal der derfor også være overskud til og forståelse for...
Det er også vigtigt, at I ikke kun har for øje, at I skal nå frem til et bestemt sted, men at I alle fire skal kunne nyde tiden, hvor I er undervejs. Det er vigtigt, at nyde hver by og de ting, som I kan opleve der - f.eks. en legeplads eller lignende, som du beskriver. Jeres rejse handler ikke kun om at I gerne vil opleve Europa, men også om, at I gerne vil være sammen og I har et ønske om netop at være nærværende og sammen alle fire igennem en måned. Derfor skal selve rejsen og turene i bilen også kunne nydes af alle, store som små.
Derfor synes jeg også, at det lyder som en god idé, at I ikke planlægger alt hjemmefra, men forsøger at være lidt fleksible og følge børnenes behov. Det lyder som det helt rigtigt, at I booker visse overnatninger løbende, så I har mulighed for at blive en ekstra dag et sted, hvis det viser sig nødvendigt og ikke skal stresse over, at I skal af sted, skal nå noget bestemt. Den fleksiblitet tænker jeg vil være vigtig.
Det er også en god prioritering med lejligheder, så I på den måde har en base, de 2-3 dage I er et sted, og så morgenmad og aftensmad kan foregå hjemme. Det vil stadig være med til at give børnene lidt ro at vide, at nu er I der.
Med hensyn til den yngste, så vil han eller hun følge med og sandsynligvis være okay med det hele, så længe I voksne er til stede, og I har det godt, virker glade, ikke stresser osv. Når man ikke er mere end 8 måneder gammel, så er det vigtigt, at have mor og far inden for synsvidde, og det vil i sig selv give ro. Det er dog en svær alder at sidde stille gennem længere tid. I den alder vil jeres barn begynde at rejse sig, kravle og har en naturlig lyst til at bevæge sig ud i verden - og der kan komme en del protester over at skulle sidde fastspændt i en autostol... Men børn er naturligt forskellige, og det gælder også lysten til at køre i bil :)
Han eller hun vil også stadig have behov for 2 lure dagligt, og de kan godt tages i bilen, så på den måde kan jeres dage planlægges ud fra den rytme, som den yngste har, så der er mulighed for at få sin søvn - og på den måde vil overskuddet naturligt også være større.
Det lyder som en god idé at tage en klapvogn, babyjogger, evt. en bærestol med. Det kan dog måske være en bedre løsning med en dobbeltvogn, som kan rumme begge børn, for det er aldersmæssigt nok lidt på grænsen for jeres yngste at sidde i en bærestol. Jeg tænker, at det må være sammenligneligt med at sidde i et cykelsæde, og det anbefales ofte først fra 9 måneder. En dobbeltvogn fylder dog en del mere og kan være svær at få plads til i en bil...
Jeg tænker, at vurderingen af, hvorvidt jeres barn kan sidde i en bærestol må afhænge af, hvor godt han eller hun sidder i en alder af 8 måneder. Hvis han eller hun ikke kan sidde frit på gulvet, men tilter til siderne.. så er det sandsynligvis ikke hensigtsmæssigt med en bærestol. Kan han eller hun sidde fint, og er han eller hun rigtig godt igang med at kravle osv. som tegn på en vis styrke i kroppen, så vil det bedre kunne fungere med en bærestol, men som sagt er det tidligt i en alder af 8 mdr...
Vælger I en bærestol, så skal I naturligvis vælge en, som er beregnet til helt små børn, og som støtter ergonomisk rigtigt. Der skal være støtte under numsen og lårene, der skal være mulighed for at justere både sæde, fodstøtter, ryg - så stolen kan tilpasses jeres barn. Og naturligvis en sikkerhedssele, så han eller hun ikke kan falde ud. God polstring er også vigtigt, så den lille sidder godt og behageligt.
Med hensyn til modermælkserstatning og mad, så tænker jeg, at I er nødt til at købe dette undervejs. Og der findes fine modermælkserstatning i udlandet. I kan enten købe drikkeklar erstatning, eller I kan købe pulver erstatning - hvis I vælger pulver, så bør I bruge vand fra flaske til blandingen. I kan finde nogle af de samme mærker, som vi har herhjemme f.eks. Nestle eller Hipp, men navnet på erstatningen kan være et andet. Nogle steder sydpå mener jeg, at Nestle erstatning blandt andet kan hedde BEBA.
Du kan også finde større udenlandske producenter (som vi ikke har herhjemme) af både modermælkserstatning og babymad, og det burde være helt fint at købe disse produkter. Der findes f.eks. mærker som Nutricia/Nutrilon, Humana eller Gerber. I USA tror jeg faktisk også, at Heinz laver babymad, om det også kan købes i Europa tør jeg ikke sige. Mit råd vil være, at I køber modermælkserstatning og babymad på apoteket eller i det lokale supermarked - og med hensyn til mad på glas, så vil det naturligt give nogle nye smagsoplevelser, men det er også vigtigt. Jeg ved, at man i visse lande f.eks. bruger kanin i stedet for kylling, så glassene kan godt indeholde fødevarer, som I måske normalt ikke ville give jeres barn, men det vil stadig være okay at give :)
Det samme gælder bleer. I vil kunne finde forskellige bleer i udlandet, som kan bruges i den måned I rejser og dermed dække jeres barns behov løbende. Det fylder simpelthen for meget, hvis I er nødt til at medbringe bleer hjemmefra til så lang tid. Og i udlandet bruger børn også bleer, så det er til at få fat i. Det er velassorterede lande, som I skal rejse i, og jeg tænker ikke, at det bliver et problem med hverken modermælkserstatning, babymad eller bleer :)
Det største spørgsmål er nok, om det overhovedet kan lade sig gøre at rejse til foråret, men det er rigtig dejligt at læse, at I har lysten og stadig tror på, at det kan ske :) Det vil være rigtig dejligt, hvis vi kan rejse der!
Håber du/I kan bruge dette lidt videre, og jeg håber, at det bliver til noget :)
Rigtig meget held og lykke :) Og rigtig god jul til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske